ابراهیم دانش هستم، متولد سال 1358 در شهر اردبیل. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدارس دولتی فرهنگ، شهید نامجو و سلمان فارسی گذراندم. در دوره دبیرستان در رشته ادبیات و علوم انسانی، دانش آموز دبیرستانهای فارابی اردبیل و شهید بخشی چالوس بودم. دوره کارشناسی را در دانشگاه پیام نور اردبیل در سال 1382 به پایان بردم و همزمان از دو رشته زبان و ادبیات فارسی و زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شدم. در سال 1385 ضمن دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته زبان و ادبیات فارسی، در دوره دکتری در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی پذیرفته شدم و در سال 1391 با نمره 20 از رساله دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی دفاع کردم. از سال 1385 همزمان با تحصیل در دوره دکتری، در دانشگاههای علامه طباطبایی، محقق اردبیلی، آزاد اسلامی واحد اردبیل و پیام نور اردبیل به تدریس اشتغال داشتم و از سال 1390 رسما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به عنوان عضو هیأت علمی مشغول به کار شدم. در فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1391 حائز رتبه اول شدم و در سال 1397 پس چندین سال تدریس و کار اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، در دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان عضو هیأت علمی مشغول به کار شدم و تا به امروز در این سمت مشغول خدمت به جامعه علمی کشورم هستم.
کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه
پیام نور اردبیل، سال 1382
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،
دانشگاه علامه طباطبایی تهران، سال 1385
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، سال 1391
استاد منتخب گروه زبان و ادبیات
فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 1392
استاد
نمونه زبان و ادبیات فارسی به انتخاب بنیاد نخبگان اردبیل، 1392
تقدیر به
خاطر تلاش برای تاسیس و توسعه رشته های تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل،
1394
مدیر گروه
نمونه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 1396
عضو انجمن زبان شناسی ایران
عضو انجمن
استادان زبان و ادبیات فارسی ایران
عضو انجمن
علمی نقد ادبی ایران
عضو انجمن
علمی تحقیق و تصحیح نسخ خطی ایران
عضو انجمن
ویراستاری ایران
عضو
کارگروه تخصصی شورای نامگذاری فرمانداری اردبیل
بلاغت
قدیم و جدید
نقد و نظریه ادبی و
هنری
سبک شناسی
مطالعات زبان شناختی
در ادبیات
مطالعات میان رشته ای ادبیات و سینما
20 - تعامل بینامتنی قابوسنامه و اقوال پیران صوفیه بر اساس نظریه ژرار ژنت، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال 20، شماره 76 19 - آبشخورهای تعلیمی قابوسنامه در آراء حکمای یونان باستان بر اساس نظریّة بینامتنیّت ژرار ژنت، فصلنامه حکمت و فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، د20، ش78، صص7-44. 18 - نقش بینامتنی حکمتهای امام علی(ع) در ساختار ادبی و تعلیمی قابوسنامه بر اساس نظریه ژرار ژُنت، دوفصلنامه پژوهشنامه علوی، دوره 14، شماره 28 17 - نقد و تحلیل فمنیستی فیلم سینمایی خاکستری نوشته تهمینه میلانی، فصلنامه نقد تحلیل و زیبایی شناسی متون 16 - نگاه منطبق بکت و هایدگر به مساله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی 15 - زمان هایدگری در نمایشنامه در انتظار گودو، فصلنامه پژوهشهای فلسفی، دانشگاه تبریز، د 17، ش 44، صص 550-577. دریافت مقاله 14 - حضور بینامتنی آموزه های پیامبر اسلام(ص) در نظام تعلیمی-تربیتی قابوسنامه بر اساس نظریه ژرار ژنت، فصلنامه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون، س 6، ش 4، صص 24-48. دریافت مقاله 13 - تحلیل بینامتنی بازتاب مفاهیم و عناصر قرآنی در قابوسنامه بر اساس نظریه ژرار ژنت، فصلنامه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 7، ش 3، صص 63-89. دریافت مقاله 12 - تحليل صحّت انتساب ديوان خطايي به شاه اسماعيل اوّل صفوي بر اساس نظريّة ژرار ژنت، دو فصلنامه شعر پژوهی، دانشگاه شیراز، س 15، ش 1، صص 49-82. دریافت مقاله 11 - همزیستی ادب غنایی و تعلیمی در آینه تحلیل بینامتنی آثار نظامی و قابوسنامه، فصلنامه زبان و ادب فارسی، دانشگاه تبریز، س 76، ش 247، صص 151-173 دریافت مقاله 10 - کاربست الگوی ارتباطی یاکوبسن در تحلیل نقش های زبانی قصه شیخ صنعان عطار نیشابوری، فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، س 13، ش 4، صص 59-76. دریافت مقاله 9 - عوامل اجتماعی مؤثر بر تحول شخصیت از دیدگاه مولانا در مثنوی، فصلنامه پژوهشهای اخلاقی، انجمن معارف اسلامی، س 12، ش 4، صص123-140. دریافت مقاله 8 - بررسی و تحلیل سلوک اجتماعی در مثنوی مولوی، فصلنامه پژوهشهای اعتقادی-کلامی، س 12، ش 47، صص199-220. دریافت مقاله 7 - بررسی پدیده عزلت گزینی از دیدگاه مولانا و کارن هورنای، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، س 18، ش69، صص137-168. دریافت مقاله 6 - جنبه های زبانشناختی ترجمه در منطق الطیر عطار، فصلنامه پژوهشهای نقد ادبی و سبک شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، س 13، ش 3، صص 31-50. دریافت مقاله 5 - تحلیل مکانیسم روان رنجورانه مهرطلبی در داستانهای مثنوی بر اساس نظریه کارن هورنای، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، دانشگاه تهران،س 10، ش 12، صص 188-209. دریافت مقاله 4 - بررسی مؤلّفه های ادب ِزبانی در قابوسنامه بر اساس نظریّة براون و لوینسون، دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی، 3 29، ش 91، صص129-153. 3 - بررسی تطبیقی نظریه و مدل ارتباطی ابویعقوب سجستانی و رومن یاکوبسن، فصلنامه ادبیات تطبیقی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، س10، ش، 19، صص 28-45. دریافت مقاله 2 - ذهن و زبان در نظریه ارتباطی ابویعقوب سجستانی، فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش45، صص 21-43 دریافت مقاله 1 - شگردهاي بديع تصويري در ادبيات كلاسيك فارسی، فصلنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی، ش20، صص 205-224. دریافت مقاله
کتاب فارسی
4 - تاریخ کامل ایران، نویسندگان: حسن پیرنیا ، عباس اقبالآشتیانی ، محمدحسن بهنامفر ، ويراستار: ابراهیم دانش 3 - 10 راه حل ساده برای تقویت اعتماد به نفس: چگونه بر تردید خود غلبه کنیم به اطمینان برسیم و از خود تصویر مثبتی بر جای بگذاریم، نويسنده: گلن.آر شیرالدی ، مترجم: مهدی اعلمانی ، ويراستار: ابراهیم دانش ،. 2 - 365 قانون طلایی زندگی: برای آن که معلم و راهنمای خود باشیم، نويسنده: دیویدلارنس پرستون ، مترجم: پرندیس پورصمیمی ، ويراستار: ابراهیم دانش ، 1 - فارسی عمومی، نویسندگان: دکتر عسگر صلاحی، دکتر خدابخش اسداللهی و ابراهیم دانش، اردبیل: انتشارات یاوریان
مدير گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، از
سال 1390 تا 1392
مدير گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و
تحقیقات اردبیل، از سال 1392 تا 1393
رئيس كتابخانه دانشكده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
اردبیل، از سال 1393 تا 1394
مسؤول تاسیس و توسعه رشته های تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
اردبیل، سال 1394
عضو کمیته آمایش و گسترش رشته های آموزشی استان، دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اردبیل، سال 1394
مدير گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، از
سال 1394 تا 1397
مدير گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، از سال 1396
تا 1397
مشاور انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، سال
1402
مشاورفرهنگی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی،
1402
برنامه هفتگی استاد در ترم جاری
نام درس | مقطع | زمان و مکان ارائه |
---|